Quiz samenvatting
0 van 30 vragen beantwoord
Vragen:
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
Informatie
Veel succes!
U heeft de quiz al eerder gemaakt. Daarom kunt u de quiz niet nog eens maken.
De quiz wordt geladen...
Je moet een account aanmaken of inloggen om de quiz te beginnen.
De volgende quiz moet afgerond zijn alvorens deze te beginnen:
Resultaten
0 van 30 vragen correct beantwoord
Tijd voorbij
U heeft 0 van 0 punten gehaald (0)
Categorieën
- NOOD-, SPOED- EN VEILIGHEIDSVERKEER 0%
- Procedures 0%
- techniek 0%
- Voorschriften 0%
-
Om te slagen moet je tenminste 35 punten behalen.
Veel succes op het examen.
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
- Beantwoord
- Beoordeling
-
Vraag 1 van 30
1. Vraag
1 puntenDe eenheid van trillingen per seconde noemt men:
Correct
Incorrect
De eenheid van trillingen per seconde noemt men Hertz (afgekort Hz).
Elk marifoonkanaal heeft één of twee draaggolven. Zie hiervoor verder het verschil tussen simplex en duplex.
Een draaggolf heeft een bepaalde frequentie (aantal trillingen per seconde).
De draaggolven voor het marifoongebruik liggen tussen de 156,025 en de 162,000 MegaHertz (MHz ook wel MC genoemd), maar gelukkig hoef je dat voor het examen niet te weten. -
Vraag 2 van 30
2. Vraag
1 puntenDe knop of toets dimmer van een marifoon dient om:
Correct
Incorrect
De knop of toets dimmer van een marifoon dient om de verlichting te regelen.
Als je de accu wilt sparen, maar wel de marifoon wil aanhouden, dan kan je de displayverlichting dimmen en soms ook zelfs uitzetten.
Dit is een handige mogelijkheid voor zeilschepen, omdat tijdens het zeilen de motor uitstaat en daardoor de accu niet wordt opgeladen. -
Vraag 3 van 30
3. Vraag
1 puntenDe AIS antennes zijn op gelijke hoogte nabij de marifoon antenne(s) geplaatst.
Wat kan hiervan het gevolg zijn?Correct
Incorrect
Als deze antennes op gelijke hoogte en te dicht bij elkaar staan wordt de ontvangst van de AIS verstoord of geblokkeerd tijdens het zenden van het marifoonsignaal.
Dat komt omdat het marifoon-zend-signaal op die plek veel sterker is dan het AIS-ontvangstsignaal. Door de sterkte van het marifoon-zend-signaal wordt het veel zwakkere AIS-ontvangstsignaal weggedrukt. -
Vraag 4 van 30
4. Vraag
1 puntenBij een te lage voedingsspanning van de marifoon kan:
Correct
Incorrect
Bij een te lage voedingsspanning van de marifoon kan het zendvermogen verminderen.
Als de spanning daalt zal – bij gelijke belasting – de stroom uit een accu ook afnemen.
Dus de smeltveiligheid zal niet doorbranden.
De ruis uit de marifoon is “atmosferische” ruis en heeft dus niets te maken met de accu-spanning. -
Vraag 5 van 30
5. Vraag
1 puntenVoor de verbinding tussen de marifoon en de antenne dient men gebruik te maken van een:
Correct
Incorrect
Voor de verbinding tussen de marifoon en de antenne dient men gebruik te maken van een coaxiaal kabel van de juiste impedantie.
Deze impedantie moet 50 Ohm zijn. -
Vraag 6 van 30
6. Vraag
1 puntenHet bijvullen van de cellen van een loodaccubatterij dient te geschieden met:
Correct
Incorrect
Het bijvullen van de cellen van een loodaccubatterij dient te geschieden met gedestilleerd water.
Gedemineraliseerd water is iets goedkoper, maar is ook goed te gebruiken.
LET OP: geen leidingwater gebruiken, want dat is meestal het einde van de accu…….. -
Vraag 7 van 30
7. Vraag
1 puntenHet zendvermogen van de marifoon wordt geregeld door instelling van de:
Correct
Incorrect
Het zendvermogen van de marifoon wordt geregeld door instelling van de high/low power.
-
Vraag 8 van 30
8. Vraag
1 puntenNadat de VHF-installatie wordt omgeschakeld van laag naar hoog vermogen raakt de smeltveiligheid defect. De oorzaak kan zijn dat de waarde van de smeltveiligheid:
Correct
Incorrect
De oorzaak kan zijn dat de waarde van de smeltveiligheid uitgedrukt in Ampère, te laag is geweest.
Stroom wordt uitgedrukt in Ampère.
De smeltveiligheid smelt door als de stroom die er doorheen gaat groter is dan de stroom die er op staat vermeld.
Als er een “T” (afkorting voor Traag of Tardy) als toevoeging op staat dan mag deze stroom heel even daarboven komen zonder dat deze direct doorsmelt.
Als er een “F” (afkorting voor Fast) als toevoeging op staat dan zal de smeltveiligheid direct doorsmelten zodra de stroom hoger is dan die er op vermeld staat.Spanning wordt uitgedrukt in Volt.
-
Vraag 9 van 30
9. Vraag
1 puntenVoor identificatie in AIS-transponders wordt onder andere gebruik gemaakt van:
Correct
Incorrect
Voor identificatie in AIS-transponders wordt onder andere gebruik gemaakt van het MMSI-nummer.
-
Vraag 10 van 30
10. Vraag
1 puntenHoe wordt het woord NAVTEX met behulp van het voorgeschreven internationale spellingsalfabet gespeld?
Correct
Incorrect
A = alfa
B = bravo
C = charlie
D = delta
E = echo
F = foxtrot
G = golf
H = hotel
I = india
J = juliett
K = kilo
L = lima
M = mike
N = november
O = oscar
P = papa
Q = quebec
R = romeo
S = sierra
T = tango
U = uniform
V = victor
W = whiskey
X = x-ray
Y = yankee
Z = zuluDus NAVTEX moet zijn: November, Alfa, Victor, Tango, Echo, X-ray.
-
Vraag 11 van 30
11. Vraag
1 puntenHet toegestane zendvermogen op de VHF-kanalen voor het radioverkeer met bruggen en sluizen, radarposten en havenautoriteiten is in Nedeland:
Correct
Incorrect
Het toegestane zendvermogen op de VHF-kanalen voor het radioverkeer met bruggen en sluizen, radarposten en havenautoriteiten is in Nedeland is 1 Watt.
Dit vermogen is voldoende voor ontvangst in de directe omgeving, zoals bruggen en sluizen, radarposten en havenautoriteiten, te bereiken. -
Vraag 12 van 30
12. Vraag
1 puntenDe tijdsaanduiding 121310 in het maritieme radioverkeer heeft de volgende betekenis:
Correct
Incorrect
De tijdsaanduiding 121310 in het maritieme radioverkeer heeft de volgende betekenis 12de dag, 1310 uur UTC.
Als er geen toevoeging van “Zulu” of “Local Time” staat vermeld wordt in het maritieme radioverkeer uitgegaan van de UTC (Universal Time Coördinated).
Dat is zeg maar de Engelse tijd. -
Vraag 13 van 30
13. Vraag
2 puntenIn het radioverkeer op de binnenwateren met walstations wordt in principe gebruik gemaakt van de:
Correct
Incorrect
In het radioverkeer op de binnenwateren met walstations wordt in principe gebruik gemaakt van de:
-
Vraag 14 van 30
14. Vraag
2 puntenMarifoonkanaal 70 is uitsluitend bestemd voor:
Correct
Incorrect
Marifoonkanaal 70 is uitsluitend bestemd voor DSC.
Bij moderne marifoons is dit kanaal afgesloten voor ander radioverkeer. -
Vraag 15 van 30
15. Vraag
3 puntenIn de Nederlandse kustwateren wordt “on-scene communications” bij voorkeur afgehandeld op VHF-kanaal:
Correct
Incorrect
In de Nederlandse kustwateren wordt “on-scene communications” bij voorkeur afgehandeld op VHF-kanaal 67.
-
Vraag 16 van 30
16. Vraag
3 puntenDe afkorting “OSC” tijdens SAR-operaties betekent:
Correct
Incorrect
De afkorting “OSC” tijdens SAR-operaties betekent: On-Scene Co-ordinator.
-
Vraag 17 van 30
17. Vraag
3 puntenOp een, via een RCC, ontvangen noodbericht moet men:
Correct
Incorrect
Op een, via een RCC, ontvangen, noodbericht moet men uitsluitend reçu geven nadat de gezagvoerder heeft bevestigd dat ook daadwerkelijk hulp kan worden verleend.
Hou daarom het kanaal vrij voor degenen die wel hulp kunnen verlenen.
De gezagvoerder is de enige die dit beslist. -
Vraag 18 van 30
18. Vraag
3 puntenHet einde van het noodverkeer behoort te worden aangekondigd met de uitdrukking:
Correct
Incorrect
Het einde van het noodverkeer behoort te worden aangekondigd met de uitdrukking SILENCE FINI.
SILENCE DISTRESS wordt uitgesproken om andere stations, die niet de leiding hebben, het zwijgen op te leggen. DISTRESS betekent NOOD.
-
Vraag 19 van 30
19. Vraag
2 puntenNa ontvangst van een noodbericht via VHF-kanaal 16, buiten het bereik van een kustwachtstation, moet men:
Correct
Incorrect
De situatie is: U bevindt zich beide buiten het bereik van een kustwachtstation.
Het heeft dus geen zin om op een bericht van de kustwacht te wachten.
Dus vallen antwoorden: indien mogelijk, reçu geven aan een kustwachtstation. en: wachten tot een kustwachtstation reçu heeft gegeven. af.
Blijft hier over het antwoord: reçu geven aan het in nood verkerende schip. -
Vraag 20 van 30
20. Vraag
3 puntenOm een station tijdens noodverkeer het zwijgen op te leggen gebruikt een RCC de term:
Correct
Incorrect
Om een station tijdens noodverkeer het zwijgen op te leggen gebruikt een RCC de term SILENCE MAYDAY.
De uitdrukking SILENCE PRUDENCE wordt gebruikt bij beperkt hervatten van het radioverkeer op het noodkanaal.
STILTE PRUDENTIE betekent STILTE VOORZICHTIGHEID. -
Vraag 21 van 30
21. Vraag
2 puntenDe verantwoording voor het marifoongebruik aan boord berust bij de:
Correct
Incorrect
De verantwoording voor het marifoongebruik aan boord berust bij de schipper.
-
Vraag 22 van 30
22. Vraag
1 puntenEen belangrijke meteorologische waarschuwing is een:
Correct
Incorrect
Een belangrijke meteorologische waarschuwing is een veiligheidsbericht.
-
Vraag 23 van 30
23. Vraag
3 puntenVarend op zee worden rode vuurpijlen waargenomen. Via de marifoon hoort men geen noodverkeer. Men dient de noodprocedure te beginnen met:
Correct
Incorrect
Varend op zee worden rode vuurpijlen waargenomen. Via de marifoon hoort men geen noodverkeer. Men dient de noodprocedure te beginnen met MAYDAY RELAY (3X).
Dit is het noodsein dat wordt uitgezonden door een schip ten behoeve van een ander schip (dat in nood is).
-
Vraag 24 van 30
24. Vraag
3 puntenVarend op de Waddenzee vindt aan boord een explosie plaats en breekt er brand uit. Het schip dreigt te zinken. Om de kustwacht met behulp van de VHF-installatie te alarmeren, dient men gebruik te maken van het:
Correct
Incorrect
Het gaat hier om een calamiteit, dus noodverkeer. Daarom moet gebruik worden gemaakt van het noodsein: MAYDAY
-
Vraag 25 van 30
25. Vraag
2 puntenWat is het nevendoel van een marifoon aan boord?
Correct
Incorrect
Het nevendoel van een marifoon aan boord is deelname aan openbaar radioverkeer.
Met openbaar radioverkeer kan je gesprekken voeren met een telefoonabonnee op de wal.Het hoofddoel van een marifoon aan boord is het verhogen van de veiligheid van mensenlevens.
-
Vraag 26 van 30
26. Vraag
2 puntenWelke instantie in Nederland wijst de radioroepnamen en MMSI-nummers toe?
Correct
Incorrect
In Nederland wijst het Agentschap Telecom de radioroepnamen en MMSI-nummers toe.
-
Vraag 27 van 30
27. Vraag
1 puntenBij het maken van verbindingen per radiotelefoon of testuitzendingen moet men:
Correct
Incorrect
Bij het maken van verbindingen per radiotelefoon of testuitzendingen moet men zich altijd met de scheeps- en/of roepnaam identificeren.
Een test mag maximaal 10 seconden duren en mag niet plaatsvinden op kanalen 16 en 70.
-
Vraag 28 van 30
28. Vraag
1 puntenMen vaart bij slecht zicht met behulp van de radar. Indien niet anders bepaald dient er continu uitgeluisterd te worden op het marifoonkanaal:
Correct
Incorrect
Men vaart bij slecht zicht met behulp van de radar. Indien niet anders bepaald dient er continu uitgeluisterd te worden op het marifoonkanaal 10.
Dit is het oproepkanaal voor stations (dus in dit geval schepen) die in je directe omgeving varen. Op kanaal 10 zendt je uit met gereduceerd zendvermogen (maximaal 1 Watt). Als je dus een schip op het radar ziet en er dreigt een aanvaring, dan kan je dat schip via kanaal 10 oproepen en verder afspraken maken.
Het kan zijn dat een waterbeheerder wil meeluisteren en daarom bepaalt dat er gebruik moet worden van een ander kanaal (bijvoorbeeld het blokkanaal). Dat kanaal zendt uit met high power (maximaal 25 Watt). -
Vraag 29 van 30
29. Vraag
1 puntenOm de ontvangst van eventueel noodverkeer te bevorderen, mag een uitzending op VHF-kanaal 16 nooit langer duren dan:
Correct
Incorrect
Om de ontvangst van eventueel noodverkeer te bevorderen, mag een uitzending op VHF-kanaal 16 nooit langer duren dan 1 minuut.
-
Vraag 30 van 30
30. Vraag
1 puntenBij het afmeren van een schip wordt aan boord voor de communicatie gebruik gemaakt van maritieme portofoons. Deze vorm van radiocommunicatie noemt men:
Correct
Incorrect
Bij het afmeren van een schip wordt aan boord voor de communicatie gebruik gemaakt van maritieme portofoons. Deze vorm van radiocommunicatie noemt men intraship verkeer.
Intership verkeer is ship to ship verkeer.