Quiz samenvatting
0 van 30 vragen beantwoord
Vragen:
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
Informatie
Veel succes!
U heeft de quiz al eerder gemaakt. Daarom kunt u de quiz niet nog eens maken.
De quiz wordt geladen...
Je moet een account aanmaken of inloggen om de quiz te beginnen.
De volgende quiz moet afgerond zijn alvorens deze te beginnen:
Resultaten
0 van 30 vragen correct beantwoord
Tijd voorbij
U heeft 0 van 0 punten gehaald (0)
Categorieën
- NOOD-, SPOED- EN VEILIGHEIDSVERKEER 0%
- Procedures 0%
- techniek 0%
- Voorschriften 0%
-
Om te slagen moet je tenminste 35 punten behalen.
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
- Beantwoord
- Beoordeling
-
Vraag 1 van 30
1. Vraag
2 puntenWie geeft de opdracht tot het uitzenden van het noodsein?
Correct
Incorrect
De schipper of zijn vervanger.
Hij is immers degene die de verantwoordelijkheid heeft over het schip en haar bemanning. -
Vraag 2 van 30
2. Vraag
1 puntenIn de maritieme radiocommunicatie verstaat men onder laag vermogen (low power) een door de marifoon afgegeven zendvermogen van:
Correct
Incorrect
Low power is tussen 0,5 en 1,0 Watt.
Dat is voldoende om radio-ontvangers in de directe omgeving te bereiken.
Denk hierbij aan bruggen en sluizen, maar ook schepen in de nabijheid. -
Vraag 3 van 30
3. Vraag
3 puntenDe juiste volgorde van de inhoud van het noodbericht is:
Correct
Incorrect
Noodsein, naam schip, roepnaam, positie, aard van ongeval, aard verlangde hulp, eventueel aanvullende informatie.
Voorbeeld noodbericht:
MAYDAY
Hier de Brandaen.
Positie is voor de haven van Terschelling.
Schip staat in brand.
Bemanning wil zo snel mogelijk van boord.
Totaal 3 personen aan boord en een hond. -
Vraag 4 van 30
4. Vraag
1 puntenVoor de vaart op het binnenwater wil men regelmatig twee marifoonkanalen gelijktijdig uitluisteren.
Dit gebeurt door middel van:Correct
Incorrect
Men moet twee marifoons gebruiken.
In Nederland is dualwatch verboden. Op zee is dat wel toegestaan. -
Vraag 5 van 30
5. Vraag
1 puntenIndien men aan boord gebruik maakt van VHF-kanaal 16 voor verbinding met een walstation, werkt men altijd:
Correct
Incorrect
Kanaal 16 is een kanaal dat voor het zenden en ontvangen dezelfde draaggolf gebruikt (simplex).
Hierdoor kunnen alle stations (dus elk kuststation en alle schepen) de communicatie volgen en reageren. -
Vraag 6 van 30
6. Vraag
1 puntenDe antenne van de marifoon dient van een:
Correct
Incorrect
De antenne moet verticaal staan en zendt de radiogolven rondom zich heen. Dus is van een rondstralend type.
-
Vraag 7 van 30
7. Vraag
1 puntenDe aanbevolen verbinding tussen marifoon en antenne is een:
Correct
Incorrect
Het juiste antwoord is coaxiale kabel. Deze kabel moet een impedantie hebben van 50 Ohm.
-
Vraag 8 van 30
8. Vraag
3 puntenVia VHF-kanaal 16 hoort men:
MAYDAY MAYDAY MAYDAY
THIS IS
LIBERTE LIBERTE LIBERTE
DELTA OSCAR FOXTROT ALFADit betekent dat een schip met de roepnaam DOFA:
Correct
Incorrect
Dit betekent dat een schip met de roepnaam DOFA in nood verkeert.
Laat je bij deze vraag niet verleiden door de LIBERTE als een ander schip te zien.
LIBERTE is slechts een toevoeging op de naam van het schip DOFA. -
Vraag 9 van 30
9. Vraag
3 puntenWanneer geeft men bij noodverkeer aanvulling op een reçu?
Correct
Incorrect
De schipper heeft de leiding aan boord.
Hij weet wat de mogelijkheden en beperkingen zijn om te helpen. Hij heeft de verantwoording over zijn schip inclusief de bemanning en mag hen niet in gevaar brengen. -
Vraag 10 van 30
10. Vraag
3 puntenVia VHF-kanaal 16 hoort men:
MAYDAY RELAY MAYDAY RELAY MAYDAY RELAY
ALL STATIONS ALL STATIONS ALL STATIONS
THIS IS
LIBERTE LIBERTE LIBERTE
DELTA OSCAR FOXTROT ALFA
De betekenis van bovenstaande oproep is dat:Correct
Incorrect
Dit betreft een noodoproep.
Een noodoproep bestaat uitsluitend uit het noodsein en de naam van het schip dat het noodsein uitzendt. Als een schip een noodoproep ontvangt moet deze daarna wachten op het noodbericht. Zoals je weet mag je op een noodoproep geen reçu geven.
Als je het noodbericht ontvangt, maar er is niemand die hierop reageert dan is het schip dat in nood verkeert buiten het ontvangstgebied van de kustwacht. Als jij je dichter bij het kuststation bevindt dan kan je het bericht namens het noodlijdende schip opnieuw uitzenden.Je begint dan met het noodsein: MAYDAY RELAY MAYDAY RELAY MAYDAY RELAY
Gevolgd met de naam van jouw schip (in dit geval LIBERTÉ LIBERTÉ LIBERTÉ met in dit voorbeeld een toevoeging DOFA).
Daarna herhaal je wat je hebt gehoord van het noodlijdende schip en herhaal je zijn noodbericht.Laat je hier niet door de examencommissie in de war brengen omdat zij de naamgeving van het schip LIBERTÉ hebben uitgebreid met Dofa.
Het kan ook zijn dat je bijvoorbeeld een noodparachute ziet. In dat geval zeg je dus:
MAYDAY RELAY MAYDAY RELAY MAYDAY RELAY
Zeg 3X de naam van jouw schip en vertel daarna wat je ziet met zo nauwkeurig mogelijk de positie van de noodparachute. -
Vraag 11 van 30
11. Vraag
2 puntenIndien men berichten ontvangt die niet voor het eigen schip bestemd zijn, dan:
Correct
Incorrect
Mag men deze voor geen enkel doel gebruiken.
Als certificaathouder heb je je handtekening onder deze voorwaarde geplaatst (anders is je certificaat niet geldig).
Als certificaathouder ben je hierin ook verantwoordelijk voor het gedrag van jouw mede opvarenden.
Bijvoorbeeld:
Op deze manier verkregen informatie over een BN-er, mag niet worden gepubliceerd. -
Vraag 12 van 30
12. Vraag
1 puntenVHF-kanaal 31 is op de Nederlandse binnenwateren bestemd voor:
Correct
Incorrect
VHF-kanaal 31 is op de Nederlandse binnenwateren bestemd voor de communicatie tussen jachthavens en schepen.
-
Vraag 13 van 30
13. Vraag
1 puntenBij het aansluiten van de marifoon op de voedingsbron:
Correct
Incorrect
Bij het aansluiten van de marifoon op de voedingsbron dient men met de polariteit rekening te houden.
Dus de + op de + aansluiten en de – op de -. -
Vraag 14 van 30
14. Vraag
1 puntenDe loodaccubatterijen dienen in een goed geventileerde ruimte te staan, opdat:
Correct
Incorrect
De loodaccubatterijen dienen in een goed geventileerde ruimte te staan, opdat het knalgas kan worden afgevoerd.
Waarom heet het gas dat in een accu ontstaat knalgas?
Antwoord: omdat het een explosie kan veroorzaken als er vuur bij komt!!!! -
Vraag 15 van 30
15. Vraag
1 puntenBij de montage van een VHF-antenne:
Correct
Incorrect
Bij de montage van een VHF-antenne moet men letten op de waterdichte aansluiting van de kabel en de antenneconnectoren.
Als er water bij komt zullen er lekstromen ontstaan, waardoor onder andere zendvermogen verloren gaat. -
Vraag 16 van 30
16. Vraag
1 puntenOm met een voltmeter de ladingtoestand van een loodaccubatterij te meten moet dat gebeuren als:
Correct
Incorrect
Om met een voltmeter de ladingtoestand van een loodaccubatterij te meten moet dat gebeuren als de batterij enige tijd belast wordt.
Bij een normale belasting zal de spanning nauwelijks zakken, maar als de spanning sterk inzakt dan is er iets mis. -
Vraag 17 van 30
17. Vraag
2 puntenMen vaart op de binnenwateren bij slecht zicht met behulp van de radar.
Er moet continu worden uitgeluisterd:Correct
Incorrect
Men vaart op de binnenwateren bij slecht zicht met behulp van de radar.
Er moet continu worden uitgeluisterd op marifoonkanaal 13, in geval de vaarwegbeheerder dat kanaal aanwijst. -
Vraag 18 van 30
18. Vraag
1 puntenHet zendbereik van een VHF-installatie wordt hoofdzakelijk bepaald door:
Correct
Incorrect
Het zendbereik van een VHF-installatie wordt hoofdzakelijk bepaald door de hoogte van de antenne.
De lengte van de antenne moet voor de draaggolven van de marifoonkanalen ongeveer een meter zijn. -
Vraag 19 van 30
19. Vraag
2 puntenHet hoofddoel van een marifoon aan boord van een schip is:
Correct
Incorrect
Het hoofddoel van een marifoon aan boord van een schip is het verhogen van de veiligheid.
-
Vraag 20 van 30
20. Vraag
1 puntenKan een verkeersbegeleidingsstation door middel van het AIS systeem korte berichten aan een schip versturen?
Correct
Incorrect
Een verkeersbegeleidingsstation kan door middel van het AIS systeem korte berichten naar een schip versturen.
-
Vraag 21 van 30
21. Vraag
1 puntenVHF-kanaal 10 heeft op een binnenvaartmarifoon een voorkeursknop.
De reden is:Correct
Incorrect
VHF-kanaal 10 heeft op een binnenvaart-marifoon een voorkeursknop.
De reden is omdat dit kanaal het standaard oproepkanaal is voor schepen onderling. -
Vraag 22 van 30
22. Vraag
3 puntenWanneer geeft men reçu op een noodoproep?
Correct
Incorrect
Op een noodoproep wordt nooit een reçu gegeven.
Na de noodoproep volgt een noodbericht. -
Vraag 23 van 30
23. Vraag
1 puntenVoor het plaatsen van een AIS aan boord van een pleziervaartuig dient men minimaal in het bezit te zijn van het:
Correct
Incorrect
Voor het plaatsen van een AIS aan boord van een pleziervaartuig dient men minimaal in het bezit te zijn van het Basiscertificaat Marifonie.
Dat is dus het certificaat waar je nu een proefexamen van aan het maken bent. -
Vraag 24 van 30
24. Vraag
1 puntenVHF-kanaal 15 is op de Nederlandse binnenwateren bestemd voor:
Correct
Incorrect
VHF-kanaal 15 is op de Nederlandse binnenwateren bestemd voor intraship verkeer.
-
Vraag 25 van 30
25. Vraag
1 puntenVolgens de Regionale Regeling dient de antenne van de marifoon:
Correct
Incorrect
Volgens de Regionale Regeling dient de antenne van de marifoon zodanig te worden geïnstalleerd, dat deze tenminste 4 meter van alle aanzienlijke metalen delen, die de antenne in hoogte overschrijden, is verwijderd.
-
Vraag 26 van 30
26. Vraag
1 puntenHet radioverkeer tussen personen aan boord van hetzelfde vaartuig noemt men:
Correct
Incorrect
Het radioverkeer tussen personen aan boord van hetzelfde vaartuig noemt men intraship verkeer.
-
Vraag 27 van 30
27. Vraag
3 puntenMen hoort via VHF-kanaal 16:
MAYDAY RELAY MAYDAY RELAY MAYDAY RELAY
ALL STATIONS ALL STATIONS ALL STATIONS
THIS IS
ORION ORION ORION
SIERRA VICTOR ZULU FOXTROTWat betekend dit?
Correct
Incorrect
Het schip met de roepnaam SVZF zendt een noodoproep ten behoeve van een ander mobiel station uit.
Laat je niet verleiden door de examencommissie om ORION als een ander schip te zien. ORION is hier een – onduidelijk – toevoegsel op de naam SVZF. -
Vraag 28 van 30
28. Vraag
1 punten
Men controleert de zuurdichtheid van een loodaccubatterij met behulp van een zuurweger. Het niveau van de vloeistof staat bovenaan de schaal van het drijvertje.
Dit betekent dat de accu:Correct
Incorrect
Het drijvertje is helemaal beneden, dus de soortelijke massa is laag.
Dit betekent dat de accu volledig ontladen is. -
Vraag 29 van 30
29. Vraag
3 puntenDe noodoproep van een RCC of kuststation, voorafgaande aan een uitzending van een noodbericht, begint met:
Correct
Incorrect
De noodoproep van een RCC of kuststation, voorafgaande aan een uitzending van een noodbericht, begint met MAYDAY RELAY (3X).
Het RCC of kuststation is natuurlijk niet in nood. Hier wordt een heruitzending gedaan ten behoeve van een in nood verkerend schip. -
Vraag 30 van 30
30. Vraag
3 puntenHet reçu op een noodbericht dient als volgt te worden uitgesproken:
Correct
Incorrect
Het reçu op een noodbericht dient als volgt te worden uitgesproken:
MAYDAY (1X);
scheepsnaam met roepnaam van het schip in nood (1X);
this is; eigen scheepsnaam met roepnaam (1X)
received MAYDAY.